Επιμένουν τα δημοσιεύματα που μιλούν είτε για κατάργηση, είτε για συρρίκνωση του μέτρου
Την Δευτέρα 13 Νοεμβρίου ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης απαντώντας σε δημοσιεύματα που έκαναν λόγο περί κατάργησης του Μεταφορικού Ισοδύναμου στα νησιά απάντησε: «Κατηγορηματικά το λέμε αυτό. Δεν υπάρχει καμία τέτοια περίπτωση αλλά ούτε και καμία τέτοια συζήτηση. Δεν υφίσταται κατάργηση του Μεταφορικού Ισοδύναμου». Την επόμενη ημέρα η συντηρητική εφημερίδα «Εστία» έβαλε σε δημοσίευμα της τίτλο «Καταργεῖται τό μεταφορικό ἰσοδύναμο!». Το άρθρο ξεκινήσουμε ως εξής: «ΠΡΟΣ σημαντική συρρίκνωση ὁδεύει ἀπό τό 2025 τό Μεταφορικό Ἰσοδύναμο, τό μέτρο ἐπιδοτήσεως τοῦ μεταφορικοῦ κόστους γιά τούς κατοίκους τῶν νησιῶν πού ἔχει ζωτική σημασία γιά τήν προστασία τῆς νησιωτικότητος καί τήν ἐξασφάλιση ἀναπτυξιακῶν προοπτικῶν στά νησιά μας. Tό Μεταφορικό Ἰσοδύναμο ἐθεσπίσθη μέ πρωτοβουλία τοῦ ἀείμνηστου Νεκτάριου Σαντορινιοῦ καί ὑλοποιήθηκε τόν Ἰούλιο τοῦ 2018 μέ σκοπό τήν ἐξισορρόπηση τοῦ κόστους μετακινήσεως τῶν νησιωτῶν, τήν ἐλάφρυνση τοῦ ἀνταγωνιστικοῦ μειονεκτήματος τῶν ἐπιχειρήσεών τους ἀλλά καί τήν μείωση τῆς τιμῆς τῶν καυσίμων».
Η εφημερίδα εκτιμά πως το ποσό των 90 εκατομμυρίων ευρών που δόθηκε για το Μεταφορικό Ισοδύναμο το 2023 θα δοθεί εκ νέου και το 2024.
Μόλις πριν λίγες μέρες η ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έκανε λόγο για αναμόρφωση του μέτρου και επίσης διέψευδε την κατάργηση του.
Πέρα από τις κυβερνητικές δηλώσεις και τις δημοσιογραφικές αναλύσεις υπάρχει η απτή πραγματικότητα που βιώνουν οι νησιώτες. Η πληρωμή του Μεταφορικού Ισοδύναμου στους νησιώτες που ταξιδεύουν με πλοία και αεροπλάνα έχει σταματήσει στον Σεπτέμβριο του 2022. Οι επιχειρήσεις δεν έχουν λάβει την επιδότηση του κόστους μεταφοράς για το δεύτερο εξάμηνο του 2022 παρότι βρισκόμαστε στον 11 μήνα του 2023. Είναι φανερό λοιπόν πως έχουμε μια σαφή υποβάθμισης και απαξίωσης ενός μέτρου που ανακουφίζει τους νησιώτες.
Παράλληλα, τα επόμενα χρόνια η Ελληνική κυβέρνηση οφείλει να μειώσει τις κρατικές δαπάνες και να αυξήσει το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού. Προκειμένου να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις προς την Ευρωπαϊκή Ένωση για μείωση των δημοσιονομικών ελλειμμάτων.
Επιπρόσθετα το 2025 είναι η χρονιά που αναμένεται να ξεκινήσει η εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών του ΦΠΑ σε όλα τα νησιά του Αιγαίου (πλην Κρήτης και Εύβοιας). Κι αυτό είναι μέτρο που από την σκοπιά της κυβέρνησης έχει δημοσιονομικό κόστος, καθώς μειώνει τα έσοδα.
Πηγή : stonisi.gr