Πέμπτη 4 Ιουλίου
24.4 C
Tinos

Πως η εύρεσις γίνεται επανευρέσεις

Γράφει η Σοφία Ανδριώτη, αρχαιολόγος

Η εύρεση του αγίου εικονίσματος της Παναγίας της Τήνου.



Ένα γεγονός που έλαβε προεκτάσεις θρησκειολογικές, λατρευτικές, οικουμενικές και
σημείωσε με τρόπο καταλυτικό την τοπική ιστορία της Τήνου.

Ένα γεγονός που διαφυλάσσει στοιχεία θρύλου και παράδοσης αναμοχλευμένα με το
πέρας του χρόνου, στις μνήμες των ανθρώπων, σαν το χώμα που σκέπαζε για χρόνια την
ιερή εικόνα.



Ένα γεγονός που κρατά ζωντανές τις παλιές δοξασίες, οι οποίες σμίγουν με το άχρονο και
άφυλο συναίσθημα δέους κατά την προσκύνηση της εικόνας.

Ένα γεγονός που, πέραν του ιστορικού στίγματός του στο χρόνο, αποτελεί λύτρωση
διαφόρων μορφών, που μεταφράζονται διαφορετικά στο κάθε πρόσωπο που την
ευλάβεται.

Για τους καλλιτέχνες της πολυδιάστατης έκθεσης ‘’Εύρεσις και Επανεύρεσις’’ σε επιμέλεια
του Ν.Π. Παΐσιου στο Ιδρύμα Τηνιακού Πολιτισμού, η λύτρωση ίσως να ήταν καλλιτεχνική.

Η περιοδική αυτή έκθεση που έχει ανοίξει τις πόρτες της στην αίθουσα Νικολάου Γύζη του
ΙΤΗΠ απ’ τον Απρίλιο για να ολοκληρωθεί αισίως τον Αύγουστο τιμά την επέτειο των
διακοσίων ενός χρόνων από την εύρεση της εικόνας των θαυμάτων της οσίας Πελαγίας με
ένα πανόραμα έργων του Συλλόγου Καλλιτεχνών Εικαστικών Τήνου.

Οι καλλιτέχνες που συμμετείχαν, ως άμεσοι παρονομαστές της ακτινοβολίας του γεγονότος αυτού στο νησί, δημιουργούν ποικιλοτρόπως, κάνοντας χρήση της ζωγραφικής, γλυπτικής, χαρακτικής, φωτογραφίας, ταπισερί, video art, εγκαταστάσεων. Μέρος των εκθεμάτων θα παρουσιαστεί ενδεικτικά παρακάτω.

Έτσι, για το κ. Στέλιο Παπαδόπουλο, η ‘’Εύρεσις και Επανεύρεσις’’ μετουσιώνεται μέσα σε
φωτογραφία, (εικ.1) που αγγίζει την πανανθρώπινη πτυχή της πίστης, ενώ για την κ.
Αναστασία Χατζίρη με το έργο ‘’Αναθήματα- Μέθεξη’’ (εικ.2) σε συμβολικά τάματα, των
δεινών του κόσμου πιστές αναπαραστάσεις.

Άτιτλο, Στέλιος Παπαδόπουλος
Αναθήματα- Μέθεξη, Αναστασία Χατζίρη



Στους καλλιτεχνικούς αισθητήρες της κ. Βασιλικής Κολιπέτσα το ιστορικό αυτό γεγονός
αποδίδεται με ένα τρίπτυχο χαρακτικό (εικ.3) που ομογενοποιεί φυσικά στοιχεία, χρώματα
και ιερά αντικείμενα, επανατοποθετώντας τα σε σύγχρονα καλλιτεχνικά πλαίσια.

Τρίπτυχο, Βασιλική Κολιπέτσα



Η κ. Μαρινέτα Μακ Κρητικού, από την άλλη, με πρότυπο την ετήσια αναβίωση των
Φαναρακίων, επιμελήθηκε το installation της 4 ης εικόνας με τίτλο «Δεύτε Τήνιοι Πολίται»
όπου αναμνήσεις και βιώματα γίνονται ένα.

Δεύτε Τήνιοι Πολίται, Μαρινέτα Μακ Κρητικού


Οι καλλιτέχνες Zbynek Cerven – Pheeney και Λίζα Πενθερουδάκη τέλος, με τα έργα «Shine On Those Who Lie in Darkness» και «Σώμα πάσχων, ψυχή αλγούσα» αντίστοιχα (εικ.5 και 6), λειτουργούν σαν μία εικαστική αλληλοσυμπλήρωση, αφού η αλήθεια και η πίστη που πρεσβεύει το πρώτο είναι σωτηρία για το δεύτερο.

Shine On Those Who Lie in Darkness,Zbynek Cerven – Pheeney
Σώμα πάσχων, ψυχή αλγούσα,  Λίζα Πενθερουδάκη 

Αυτά ήταν μερικά μόνο απ’ τα έργα μίας έκθεσης που αφουγκράζεται τις καλλιτεχνικές
φλέβες των τηνιακών καλλιτεχνών και τους δίνει χώρο για να εκφραστούν, για να
συνομιλήσουν με το κοινό, για να αυτοπροσδιοριστούν και για να τιμήσουν την εύρεση της εικόνας, ‘’επανευρίσκοντάς’’ τη με τους δικούς τους καλλιτεχνικούς όρους.
Μην τη χάσετε!

Το φωτογραφικό υλικό ανήκει στη γράφουσα.

Το φωτογραφικό υλικό ανήκει στη γράφουσα.

Τι είναι το Πάσχα για σένα; 

Γράφει η Σοφία Ανδριώτη Το Πάσχα είναι η επανασύνδεση με...