Το ζήτημα του υπερτουρισμού, αλλά κυρίως η ανάγκη αύξηση των εσόδων των Δήμων, επανέρχεται δυναμικά στο προσκήνιο, καθώς 34 νησιά του Νοτίου Αιγαίου διεκδικούν το δικαίωμα να επιβάλουν εισιτήριο εισόδου στους τουρίστες αποκλειστικά της μιας ημέρας, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις από τον μεγάλο όγκο επισκεπτών και να ενισχυθούν τα έσοδα των ΟΤΑ. Το συγκεκριμένο μοντέλο έχει υιοθετηθεί και σε άλλους προορισμούς της Ευρώπης.
Η πρόταση αυτή κατατέθηκε επισήμως από την Περιφερειακή Ένωση Δήμων (ΠΕΔ) Νοτίου Αιγαίου, σύμφωνα με ρεπορτάζ της Καθημερινής της Κυριακής, με στόχο την ενίσχυση των τοπικών υποδομών, την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και την ισόρροπη ανάπτυξη των νησιών. Τα 34 νησιά είναι: Αγαθονήσι, Αμοργός, Ανάφη, Άνδρος, Αντίπαρος, Αρκοί, Αστυπάλαια, Φολέγανδρος, Ίος, Κάλυμνος, Κάρπαθος, Κάσος, Καστελλόριζο, Τζιά, Κίμωλος, Κως, Κύθνος, Λειψοί, Λέρος, Μήλος, Μύκονος, Νάξος, Νίσυρος, Πάρος, Πάτμος, Ρόδος, Σαντορίνη, Σέριφος, Σίφνος, Σίκινος, Σύμη, Σύρος, Τήλος και Τήνος.
Όπως προκύπτει από τα παραπάνω, σχεδόν όλα τα νησιά των Κυκλάδων συμμετέχουν σε αυτή την πρωτοβουλία. Λογικά, η περίπτωση της Νάξου αφορά και τις Μικρές Κυκλάδες, καθώς ο Δήμος είναι ενιαίος.
Τι ζητούν οι Δήμοι
Η ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου εισηγείται τη θεσμοθέτηση ενός συμβολικού, αλλά αναλογικού τέλους εισόδου για τους ημερήσιους επισκέπτες – ιδίως εκείνους που φτάνουν με πλοία αναψυχής και κρουαζιερόπλοια – χωρίς να διανυκτερεύουν ή να συνεισφέρουν ουσιαστικά στην τοπική οικονομία, πέραν των αυξημένων απαιτήσεων σε καθαριότητα, ύδρευση, διαχείριση αποβλήτων και ενεργειακή κάλυψη.
Σε ισχύ ήδη το τέλος κρουαζιέρας
Υπενθυμίζεται ότι από 21 Ιουλίου 2025, ισχύει στην Ελλάδα το αυξημένο τέλος επιβατών κρουαζιέρας, το οποίο θεσπίστηκε με βάση το άρθρο 42 του ν. 4256/2014. Το τέλος αφορά επιβάτες επαγγελματικών πλοίων αναψυχής που πραγματοποιούν περιηγητικά ταξίδια σε ελληνικούς λιμένες και καταβάλλεται υπέρ του Δημοσίου.
Η χρέωση διαφοροποιείται ανάλογα με την εποχικότητα, με στόχο:
Την αποσυμφόρηση των νησιών στους μήνες αιχμής (Ιούλιος – Αύγουστος)
Την ενίσχυση της τουριστικής κίνησης εκτός υψηλής περιόδου
Πόσο κοστίζει:
Μύκονος και Σαντορίνη
- Περίοδος αιχμής (1 Ιουνίου- 30 Σεπτεμβρίου): 20 ευρώ ανά επιβάτη για Μύκονο και Σαντορίνη.
- Μεσαία περίοδος: (Απρίλιος, Μάιος, Οκτώβριος): 12 ευρώ ανά επιβάτη για Μύκονο και Σαντορίνη.
- Χαμηλή περίοδος (1 Οκτωβρίου- 31 Μαΐου): 4 ευρώ ανά επιβάτη για Μύκονο και Σαντορίνη.
Αλλα λιμάνια
- Περίοδος αιχμής (1 Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου): 5 ευρώ ανά επιβάτη.
- Μεσαία περίοδος (Απρίλιος, Μάιος, Οκτώβριος): 3 ευρώ ανά επιβάτη.
- Χαμηλή περίοδος (1 Οκτωβρίου- 31 Μαΐου): 1 ευρώ ανά επιβάτη.
Το παράδειγμα της Βενετίας
Η συζήτηση για την επιβολή «εισιτηρίου εισόδου» δεν είναι νέα στην Ευρώπη. Η Βενετία ήδη εφαρμόζει ανάλογο μέτρο, με τους επισκέπτες που δεν διανυκτερεύουν να υποχρεούνται να πληρώνουν αντίτιμο για την πρόσβαση στην πόλη, ως απάντηση στα προβλήματα υπερτουρισμού, συμφόρησης και φθοράς των υποδομών.
Πιθανές προκλήσεις και επόμενα βήματα
Η πρόταση των 34 νησιών του Νοτίου Αιγαίου αναμένεται να προκαλέσει δημόσια διαβούλευση και συζητήσεις σε θεσμικό επίπεδο, καθώς θα απαιτήσει νομοθετική ρύθμιση, αλλά και τεχνικό σχεδιασμό για την εφαρμογή και είσπραξη του τέλους. Οι δήμοι, πάντως, επιμένουν ότι ένα τέτοιο μέτρο θα πρέπει να επιστρέφει απευθείας στις τοπικές κοινωνίες, για τη βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών προς όλους – τουρίστες και κατοίκους.
πηγή: cyclades24.gr