ΤΟ ΛΙΜΑΝΙ ΤΩΝ ΥΣΤΕΡΝΙΩΝ…
Το 1857 ιδρύθηκε με εδρα την Ερμούπολη η Ελληνική Ατμοπλοΐα, η πρώτη ελληνική ατμοπλοϊκή εταιρεία στο Αιγαίο με δύο τροχήλατα και έξι ελικοφόρα ατμόπλοια. Έως τότε τις μεγάλες ατμοπλοϊκές γραμμές της Μεσογείου εξυπηρετούσαν ξένες ατμοπλοϊκές εταιρείας με σταθμούς την Ερμούπολη αρχικά και τον Πειραιά αργότερα.
Τις εσωτερικές γραμμές τις εξυπηρετούσαν καΐκια. Γύρω στα 1875 διαμορφώθηκαν μόνιμες ατμοπλοϊκές γραμμές. Μία εξ αυτών ήταν η γραμμή Πειραιάς – Σύρος – Τήνος – Όρμος Υστερνίων – Χώρα Άνδρου – Κόρθι Άνδρου – Όρμος Υστερνίων – Τήνος κ.λπ.
Ο Όρμος Υστερνίων μετατράπηκε σε λιμάνι της Εξωμεριάς και λειτούργησε έως και το 1967, όταν αποσύρθηκε το ιστορικό «Μοσχάνθη» του Ταγια και δρομολογήθηκαν από τη Ραφήνα τα δυο πρώτα Ο/Γ «Μεγαλόχαρη» και «Έλενα Π». Την ίδια εποχή, γύρω στα 1885, λειτούργησαν και τα δυο καφενεία, τα οποία ήσαν ταυτοχρόνως και πρακτορεία.
Καφετζήδες,πράκτορες, λεμβούχοι και αγωγιάτες ήταν ένα πολύβουο συνάφι που έδιναν ζωή στον τόπο. Το 1901 χαράχτηκε και διανοίχθηκε ο «βατός» δρόμος Όρμου – Υστερνίων, ο οποίος μαρμαροστρώθηκε κατά ένα μεγάλο μέρος την περίοδο 1935 – 1937.
Ένα από τα πρακτορεία της εποχής του 1900 ήταν του Υστερνιώτη έμπορου Παναγιώτη Κελεμένη, ο οποίος πρακτόρευε το ατμόπλοιο «Κάρυστος». Η πινακίδα του πρακτορείου σώθηκε στο παντοπωλείο του Κελεμένη στα Υστέρνια που το 1945 αγόρασε ο Μάρκος Ι. Λαμέρας.